Cikkek : Etipia csszra s a reggae |
Etipia csszra s a reggae
Habr a mozgalom nvadja, az etipianizmus egyik hirdetjnek szmt Marcus Garvey ltal 1927-ben megjvendlt Hail Szelasszi keresztny volt, (jelentse: Szenthromsg) a rasztk Krisztus elfutrnak, Isten (Jehova) fldi reinkarncijnak tartottk az Etipia fggetlensghez krmszakadtig ragaszkod csszrt, s gy tartottk, hogy lesz a vrva-vrt megvlt, aki elvezeti az embereket a tkletes vilgba (Zion).
A rasztafrik a Teremts Knyvtl egszen a Jelensekig bezrva szmos idzetet citltak hitttelk altmasztsul, hogy mirt pont az etip csszr szemlyben ltjk a paradicsomba elvezet kirlyukat, s ebben megerstette ket a mintegy negyven, a csszr hatalmt megszilrdtani hivatott cm bibliai eredete is. (pldul Kirlyok kirlya, Isten vlasztottja.) Hail Szelasszinek a mozgalomra gyakorolt hatst mi sem bizonytja jobban, mint hogy az elnevezs is az etip csszr cmbl (Ras, jelentse herceg), illetve az uralkodsa eltt hasznlt nevbl (Tafari) olvadt ssze.

Hail Szelasszi a Menelik, Salamon kirly s Sba hercegn fia ltal az i.e. 10. szzadban alaptott etipiai Salamon-dinasztia 225. kirlya volt. Az Etipia nemzeti eposznak szmt Kebra Negast-ot alapul vve a rasztafrik elszeretettel idzik a Kirlyok Knyvt, amelyben a kvetkez olvashat: „s Salamon kirly ada a Sba kirlynasszonynak mindent, a mit csak kvnt s krt tle, azokon kivl, a melyeket gazdagsghoz kpest ada Salamon kirly nki. Annakutna megtre, s mne az fldbe szolgival egyetemben.” (10:13) – ez pedig elg bizonytkul szolgl arra nzve, hogy az afrikaiak Izrael fiainak leszrmazottjai. A rasztk szmra az Etipiban mr vszzadok ta l fekete zsidk radsul kikezdhetetlenn tettk ama lltsukat, hogy a kelet-afrikai orszg a fldi paradicsom, azaz a Zion.
1930. december 8-n a csszr megkoronzsban a szegny jamaicaiak letk jobbra fordulst vrtk. A mozgalom lngoszlopnak kivlasztsban sokat nyomott a latban, hogy Hail Szelasszi mg az eurpai uralkodk krben is elismert vezetnek szmtott, orszga az egyetlen olyan llam volt, amely nem eurpai gyarmat volt, s 1941-ben a fasiszta Olaszorszg felett aratott gyzelme pedig spiritulis tmaszt adott mind orszgnak, mind a mozgalomnak. A koronzson jelen lev jamaicaiak a karibi orszgba val visszatrsk utn a csszr istensgt hirdettk, mikzben folyamatosan morlis tmogatst krtek Afrika egyetlen fggetlen uralkodjtl.
A lelki tmaszon tl a csszr fldi javakkal is enyhteni prblt a marginlis trsadalmi rtegek mindennapi gondjain, ugyanis a fvros, Addisz-Abeba dli rszn fldterletet (Shashamane) adomnyozott h kvetinek. A „Vissza Afrikba” jelszavval elindtott program 500 holdat kvnt juttatni a tengerentlon l feketk szmra. Sokak szerint azonban kicsit rnyalja a rasztk s a Hail Szelasszi kztti harmonikus kpet az a tny, hogy az id elrehaladtval a csszr egyre konzervatvabb llspontra helyezkedett, tovbbra is kitartott ortodox egyhza mellett, s a vezetkkel folytatott beszlgetseiben tbbszr is frusztrcijnak adott hangot.

A feketk Messisa 1966. prilis 21-n rkezett Jamaicba, amelynek apropjt az szolgltatta, hogy Trinidadban rohamlptekkel terjedt az etip egyhz hveinek a szma. A ltogats sokak szmra magt a megvltst jelentette: Rita Marley, Bob Marley felesge pldul ekkor trt meg s csatlakozott a mozgalomhoz, de a kannabisz-szrmazkokat szv (amelyrl azt tartottk, hogy isteni teremtmny, s segti a spiritulis kapcsolatok elmlylst vezetjkkel), dobokon jtsz, szzezer fs kznsg is ugyanekkora vrakozssal tekintett a vizit el. A protokoll szablyait felrgva jamaicaiak ezrei znlttk el a megvltt szllt gp kifutjt, ezrt sokig nem is tudott a csszr kiszllni a replbl, akinek lltlag mg a szava is elakadt a sok ember lttn.
Ekkor jelentette ki Hail Szelasszi, hogy az emberek nem tudnak a felszabaduls eltt Etipiba vndorolni, s felszltotta hveit: vljanak ortodoxokk. A jamaicai vezetk vrakozsaival ellenttben azonban a csszr tovbbra is gy tekintett magra, mint a rasztk messisra. A vizit a mozgalom szmra risi jelentsggel brt (prilis 21-e szent nap a rasztknak), amely vilgszerte elfogadottabb tette a monoteista vallst, s nagy lendletet adott a reggae zene elterjedsnek.
Ez risi sikernek szmtott, fleg annak a tnynek fnyben, hogy korbban mg a legmagasabb szinten is komoly nzeteltrsek voltak: Garvey a Fekete ember cm szerkesztsgi philippikjban komoly kritikkat fogalmazott meg Hail Szelasszit vezeti kpessgeit illeten, gyengekez, intellektulisan szerny kpessg vezrnek titullva a messist.
|